Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Háztáji

2010.05.02

Kép

Megyer Magyarország egyik legkisebb faluja a maga 25 db házával és közel 70 lakosával. Ez a kis falu a teljes elnéptelenedés útján volt (2004-ben 41 lakos). 2005-ben egy lelkes csapattal megfogadtuk, hogy változtatni szeretnénk ezen a negatív tendencián, és elkezdtünk dolgozni azon, hogy a rossz folyamatot megfordítsuk.

Ami minket elkeserít az, hogy a vidéki embereknek kezd elmenni a kedve a sok kudarc és sikertelenség miatt. Itt az emberek azt érzik, a munkájuk nincs megbecsülve. Hiszen a két hónapig nevelt csirkéjükért jó esetben, ha kapnak 500-600 Ft-ot, az 1 óra alatt leszedett almáért 300 Ft-ot. Az egész évben gondozott kiskertben termesztett zöldségeket ha eladják, talán a 150 Ft órabért kapják meg. Miért? Mert az Auchanban vagy a Teco-ban olcsóbb. Mára elértük, hogy a 16000- fős Sümeg Kistérségben, ahol 21 falu van, tehén már szinte nincs sehol, sertést is ha pár tucat háznál tartanak, baromfit talán egy kicsivel többet, és veteményes szinte nem is található. Elmondható, hogy a régi klasszikus háztáji megszűnt a vidékünkön, és szerintem az ország túlnyomó részén. Akkor miért éljünk falun? Füvet nyírni? Pont az az ágazat kezd megszűnni, ami a nehéz időkben átsegítette a parasztságot, feladatot és célt adott számukra.

Ezt látva szeretnénk egy kampányt indítani, és felhívni az emberek figyelmét arra, hogy tegyenek különbséget az olcsó és a jó között. Most divat a Bio-piac. Súlyos ezreket fizetnek a városi tudatlan emberek a „Bio”-nak titulált termékekért, holott akár a bicskei piacon negyedéért megvehetnék a fejkendős néninél a csúnyácska répát. Igaz, hogy nem „Bio”, de háznál termett, sok gondoskodás mellett, és lehet, hogy a néninek az a kis pénz többet segít, mint a már iparággá vált „Bio”-nak mondott kereskedőn.

Fényt az éjszakában a Hugh Fearnley-Whittingstall által  Angliában elindított kampány volt, ami a csirkékre volt csak kihegyezve. A www.chickenout.tv –on bőséges információ van erről. Felhívta a figyelmet arra, hogy a nagyáruházakban nem mindig az olcsó a legjobb. A kampánya végén még a Tesco is megadta magát.

Kérnénk segítséget, hogy itthon is el tudjunk indítani egy ilyen kampányt. Célként a háztáji gazdálkodást szeretnénk propagálni, politika és 4mancs nélkül. Elkerülnénk, hogy a magyar tömeg-termesztők bajba kerüljenek, de felhívnánk a figyelmet arra, hogy meg lehet, és meg kellene vásárolni a háznál termesztett termékeket. A végső célunk az lenne, hogy a nagyáruházakban az emberek bojkottálják a fillérért adott dinnyét, almát, tejet. Reményeink szerint, ha mindenki tisztában van azzal, hogy mennyi munka van ezen termékek megteremtésében, szégyellik megvásárolni a brazil, holland, stb. nyomott áras termékeket, és hátha belátják, hogyha egy kicsit drágább is valami, de azzal a magyar vidéken élőket támogatják.

Kép

 

A mappában található képek előnézete Háztáji